Unit 1: WHAT IS CONTRASTIVE ANALYSIS?

Unit 1:
WHAT IS CONTRASTIVE ANALYSIS?

CONTRASTIVE ANALYSIS (CA) is:

- an inductive investigative approach based on distinctive elements in a language or
- the comparison of the linguistic systems of two languages, for example, the sound system or the grammatical system of these two languages
- involves comparison of two (or more) languages or subsystems of languages (Cross-linguistic CA)
- to determine both the differences and similarities between them
- It could also be done within one language (Intra-linguistic CA)

Intra-lingual:

- Analysis of contrastive phonemes, e.g. /p/ & /b/ in English

- Feature analysis of morphosyntactic categories

E.g. forms of verbals as Subject, Objects, Complement

- Analysis of morphemes having grammatical meaning, e.g. morphemes marking number, tense…

- Analysis of word order, e.g. OSV, SVO…

- Componential analysis of lexemes, e.g.

Salary [+paid monthly] [+usu by cheque]
Wage [+paid weekly] [+in cash] [+usu for manual or clerical work]

- Analysis of lexical relations

E.g. synonymy, antonymy, hyponymy

Cross-linguistic CA:

- Comparative analysis of contrastive phonemes between 2 languages

E.g. /p/ in English vs. Vietnamese

- Comparative analysis of morphosyntactic systems

E.g. Adjectives in English vs. Vietnamese

- Comparative analysis of lexical semantics

E.g. causative verbs in English vs. Vietnamese

- Analysis of translational equivalence

- Study of interference in foreign language learning

E.g. How OSV order in Vietnamese may influence transfers into English

Pedagogic view:

Structuralism:

- a finite structure of a given language that can be documented & compared with another language
- structural linguists set about to identify the patterns of language
- structural linguistic patterns: the set of habits that characterized a given language

behaviourist theories:

- language learning: habit formation & reinforced or impeded by existing habits

+ Errors: as result of interference in transfer L1 to L2
+ Habits of MT differed from those of TL (Target Language)
+ Structure of TL differs from that of MT (Mother Tongue)

Lado (1957): major objectives of CA are

1. Providing insights into similarities and differences between languages;
2. Explaining and predicting problems in second language learning; and
3. Developing course material for language teaching

Theoretical CA & Applied CA

CA is theoretical:

- the establishment of linguistic universals, and
- increasing detailed knowledge of particular languages
- look for the realization of a universal category X in both A and B (bilateral CA)
- not investigate how a given category present in language A is presented in language B (unilateral)

Applied CA attempted to:

• select information pertinent for the purpose (teaching, studies on bilingualism, translation, etc.)
• unidirectional, investigating how a (universal) category realised in L1 in one way is rendered in L2
• identifying potential areas of difficulty due to interference.
• emphasizing value of pointing out similarities in language teaching
• preventing learner from attempting to construct forms which may ‘sound foreign’ (Fisiak 1981:3).


Words & expressions

1. Contrastive analysis (CA) (n) Phân tích đối chiếu
Sự so sánh các hệ thống ngôn ngữ của 2 ngôn ngữ, vd, hệ thống các âm hay hệ thống ngữ pháp. CA được phát triển và thực hành những năm 1950 và 1960 để áp dụng các thành tựu của ngôn ngữ học cấu trúc vào việc giảng dạy ngôn ngữ, và dựa vào các tiên đề giả định sau đây:

a. Những khó khăn chủ yếu trong việc học một ngôn ngữ mới là do giao thoa hay sự cản trở (Interference) từ ngôn ngữ thứ nhất (xem Chuyển di ngôn ngữ (Language Transfer));
b. Những khó khăn này có thể được tiên đoán nhờ Phân tích đối chiếu;
c. Các ngữ liệu giảng dạy có thể vận dụng phân tích đối chiếu để giảm hiệu ứng của giao thoa

2. Language genealogies (n) ngữ hệ
Các quan hệ ngữ tộc mà một ngôn ngữ có thể chia sẻ với một ngôn ngữ khác cùng nguồn gốc, vd, sự phân loại ngữ hệ chỉ rằng đa số các ngôn ngữ đương dụng ở Châu Âu thuộc về một trong bốn ngữ hệ: Indo-European, Uralic, Caucasian và Basque.

3. Subsystems (n) tiểu hệ thống/hệ thống con
Các tập hợp các yếu tố thuộc cấp loại thấp hơn thuộc hệ thống các yếu tố thuộc cấp loại cao hơn, vd, hệ thống các động từ (cấp cao) sẽ bao gồm các hệ thống con các động từ như ngoại động từ (extensive verb) và nội động từ (intensive verb). Hai hệ thống này lại tiếp tục phân thành các hệ thống con (biểu diễn theo sơ đồ bên dưới).



4. Overgeneralization (also analogy n) Khái quát hóa
Một dạng lỗi trong quá trình trong tiếp thụ ngôn ngữ (language acquisition) theo đó các dạng thức chưa học/biết được thành lập theo một mô thức của các dạng khác mà người học đã biết. Ví dụ: khi đã biết dạng quá khứ của sing là sang thì người học có thể suy đoán một cách khái quát hóa rằng dạng quá khứ của fling cũng là flang.

5. Markedness Theory (n) Lý thuyết đánh dấu
Một lý thuyết trong nội bộ ngôn ngữ và liên ngôn ngữ, các yếu tố ngôn ngữ học có thể được xem là không được đánh dấu, nghĩa là đơn giản, cốt lõi, hay điễn mẫu, trong khi các yếu tố khác được xem là được đánh dấu, nghĩa là phức hợp, ngoại vi, hay ngoại lệ. Một số quan hệ đánh dấu có tính lưỡng phân (binary). Ví dụ: nguyên âm có thể hoặc là hữu thanh hoặc có thể là vô thanh. Nguyên âm hữu thanh được cho là không đánh dấu trong khi nguyên âm vô thanh (trong một số ít ngôn ngữ) được xem là đánh dấu. Các quan hệ đánh dấu khác có tính tầng bậc (hierarchy). Ví dụ: TÍNH TẦNG BẬC CỦA NGỮ DANH TỪ chỉ một loạt các cấu trúc mệnh đề (cú) có thể được sắp xếp từ ít đánh dấu nhất đến nhiều đánh dấu nhất. Tính đánh dấu đôi khi được xem như là một chỉ báo trật tự hay khuynh hướng khó khăn trong việc học một ngôn ngữ hai hay ngoại ngữ. Theo quan điểm này, nếu ngôn ngữ đích có chứa các cấu trúc được đánh dấu, các ngôn ngữ này sẽ khó học. Tuy vậy, nếu các cấu trúc ngôn ngữ đích không đánh dấu chúng có thể ít hoặc không gây ra các khó khăn. Hiện tượng này được gọi là giả thuyết khu biệt đánh dấu (markedness differential hypothesis)

6. Extralinguistic (adj) Ngoài ngôn ngữ
Mô tả các cấu trúc trong giao tiếp không phải là bộ phận trực tiêp của ngôn ngữ lời nói mà là yếu tố đóng góp vào việc truyền đạt một thông điệp, ví dụ: các cử động tay, vẻ mặt, … hoặc có ảnh hưởng đến việc sử dụng ngôn ngữ, ví dụ: chỉ báo tuổi người nói, giới tính, hoặc giai tầng xã hội

7. generative theory (n) Lí thuyết Tạo sinh
thuật ngữ chỉ sjw kiện nhiều lý thuyết ngôn ngữ có chung các mục tiêu (a) cung cấp một giải thích các đặc điểm hình thức của ngôn ngữ, đặt ra các qui tắc giải thích cách thành lập tất cả các câu đúng ngữ pháp của một ngôn ngữ và không tạo ra các câu phi ngữ pháp (nguyên tắc hợp chuẩn mô tả (descriptive adequacy)), và (b) giải thích lí do các ngữ pháp có các đặc điểm vốn có và ách trẻ con hụ đắc chúng trong một thời gian nhất định (nguyên tắc hợp chuẩn giải thích (explanatory adequacy)).

8. Intralingual CA (n) Đối chiếu nội ngôn ngữ
Đối chiếu các yếu tố, phạm trù trong nội bộ một ngôn ngữ

9. Cross-linguistic CA (n) Đối chiếu liên ngôn ngữ
Đối chiếu các yếu tố, phạm trù giữa 2 hay nhiều ngôn ngữ


Questions:

1. State the major objectives of contrastive analysis suggested by Lado (1957).
2. In what areas of language can CA make prediction? Provide example.
3. State briefly the psychological base for CA?
(Clue: habit formation)
4. State briefly the linguistic base for CA?
(Clue: structuralism)
5. What are the purposes of Cross-linguistic CA?

15 comments:

  1. Amazing! This blog looks just like my old one! It's on a totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!

    my web page dekorativno

    ReplyDelete
  2. Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has
    some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
    Other then that, superb blog!

    Look at my homepage austin

    ReplyDelete
  3. Hi your web site url: http://www.blogger.com/comment.
    g?blogID=8908404216940021754&postID=7672892978047105488 appears to be
    redirecting to a completely different internet site when I click the home page link.
    You may want to have this checked.

    Here is my web site :: driveway driveway

    ReplyDelete
  4. Howdy! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I
    could locate a captcha plugin for my comment form?
    I'm using the same blog platform as yours and I'm
    having difficulty finding one? Thanks a lot!

    Here is my web-site pvc
    Also see my website - vage

    ReplyDelete
  5. Hello would you mind sharing which blog platform you're using? I'm planning
    to start my own blog soon but I'm having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking
    for something unique. P.S My apologies
    for getting off-topic but I had to ask!

    Also visit my web blog; Rotting chemical

    ReplyDelete
  6. I'm wondering which blogging platform you're using? I'm new to blogging and have been thinking about using the Hubpages platform. Do you consider this is a good platform to start with? I would be really thankful if I could ask you some questions through e-mail so I can learn a bit more prior to getting started. When you have some free time, please make sure to get in touch with me at: marcelslone@zoho.com. Many thanks

    my blog :: removing

    ReplyDelete
  7. Hiya! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd
    ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article
    or vice-versa? My website covers a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other.
    If you are interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

    ReplyDelete
  8. Yesterday, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested
    to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube
    sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.

    I know this is totally off topic but I had to share it with someone!



    my web site - removal prices

    ReplyDelete
  9. I've loaded your website in Several totally different browsers and I must say your blog loads a lot faster then most. Would you mind emailing me the company name of your website hosting company? My personal e-mail is: hollieesposito@gmx.net. I'll even sign up through your own affiliate link if
    you'd like. Thanks alot :)

    Also visit my homepage - tree removal

    ReplyDelete
  10. Hiya! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when viewing from my iphone 4. I'm trying to find
    a theme or plugin that might be able to correct this problem.
    If you have any suggestions, please share. Thank you!

    Also visit my web-site - racing produces

    ReplyDelete
  11. Hi! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

    my page: kongres advokata

    ReplyDelete
  12. Awesome blog! Do you have any suggestions for aspiring
    writers? I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost
    on everything. Would you recommend starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed .. Any tips? Many thanks!

    Here is my web site :: Kongres Advokata

    ReplyDelete
  13. Hi! Could you help me solve these exercices:
    - In your opinion, what are the steps that need to be adhered to in conducting the following research topic: " The Present Perfect and the Present Perfect Continuous in English: A Monolingual Contrastive Analysis"

    - In your opinion, what are the steps that need to be adhered to in conducting the following research topic: " Inviting as a speech act in American English and Vietnamese: A Contrastive Analysic"

    - In your opinion, what are the possible dimensions that need to be worked on in conducting the following research topic: " The YES-NO Questions in English and the Equivalents in Vietnamese: A Bilingual Contrastive analysis"

    ReplyDelete
  14. Toԁay, I went tօ the beach front with my children. I foսnd a sea shell and gae іt to my 4 yеar
    old daughter аnd said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear аnd screamed.
    Therе աas a hermit crab inside aand іt pinched her
    ear. Shе neѵeг wasnts tօ gо baϲk! LoL Ι know this is totally
    off topic Ƅut I haԁ to tell someone!

    Hеre is my weblog ... bingo blitz cheats, http://www.caliberid.com,

    ReplyDelete
  15. The follߋѡing are the qualifіcаtions foor ѕomeone աho.

    With up to $1,000 a month left over, you should easily be aƅlе tօ pay
    offf yoսr student loans and
    save money for whsn уou гeturn Һome. Once your applicɑtion gets approved despite
    your negatіve credit history, woгk har on impгoving your score.

    ReplyDelete